DÜZENLİ AĞRI KESİCİ KULLANILMASI KALP KRİZİ RİSKİNİ ARTTIRIYOR!

M_Id_389940_Painkillers”Ağrı kesici ilaçlar sadece mideyi değil kalbi de tehdit ediyor”

Ağrı kesiciler dünyada olduğu gibi ülkemizde de en sık kullanılan ilaçlardır. Bazılarımız ise ağrı kesicileri rutin yemek öğünlerinin bir parçası yapmıştır. Ağrı kesicilerin en çok bilinen yan etkileri ise mide ile alakalı olup, genelde bu ilaçlar mide koruyucu ilaçlarla birlikte kullanılmaktadır. Oysaki bu ilaçların kalp üzerinde olumsuz etki gösterebileceği sıklıkla unutulmaktadır. Ağrı kesicilerin kalp krizini arttırdığı ilk kez mide yan tesiri düşük olan rofecoxib adlı ilacın kalp krizi riskini arttırması ile dikkatleri çekmiştir. Bu ilaç 2004 yılında piyasadan toplatılmıştır. Bu tarihtem sonra yapılan araştırmalar diğer ağrı kesici ilaçlarında masum olmadığını göstermektedir.

Ağrı kesiciler olumsuz etkilerini nasıl gösterir?

Mekanizma tam açık değildir. Bu ilaçların kalp damarlarında büzüşme ve pıhtıya meyil yaptığı görüşü savunulmuştur. Ayrıca bu ilaçlar aspirin kullanan kişilerde aspirinin faydalı etkilerini azaltabilir. Düzenli ağrı kesici kullanımı yine tansiyonu yükselterek ve böbreklere zarar vererek damarlar üzerinde olumsuz etkiler oluşturabilir.

Hangi ilaçlar riskli?

Yapılan araştırmalarda 150 mg diklofenak ve 2400 mg ibuprofen kullanımının ilk kez kalp krizi geçirmiş hastalarda ikinci kalp krizini %41 arttırdığını göstermiştir. Danimarka kökenli bu çalışmada hastalar 5 yıl takip edilmiş olup, ağrı kesici kullanan grupta 1 yıldan itibaren ölüm oranı daha yüksek bulunmuştur.Naproksen ise göreceli olarak daha güvenilir bulunmuştur.

İlaçları nasıl kullanalım?

Basit ağrılarda ilk tercih parasetamol olmalıdır. Yüksek dozda karaciğer yan etkisi olabilen bu ilacın alerjik reaksiyona bağlı kalp krizi dışında kalp hastalığı ile ilgili bağlantısı gösterilmemiştir. Aspirinin aynı zamanda ağrı kesici etkiside olup, mide yan etkileride dikkate alınarak yüksek dozda kullanılabilir. Özellikle eklem kireçlenmeleri ve şiddetli ağrılarda ağrı kesici kullanılacaksa süreye dikkat edilmelidir. 2 haftalık ağrı kesici tedavinin kalp üzerine belirgin olumsuz etkisi olmayacaktır. Kalp hastalığı sebebiyle aspirin kullanalarda ağrı kesici tedavi aspirin alımından 1 saat sonra olmalıdır. Düzenli ağrı kesici kullanan hastalar mutlaka kardiyolojik muayeneden geçmelidir.