Varisten Korunma ve Varis Tedavisi

Varisten Korunma Nasıl Olur
Varisten Korunma

VARİSTEN KORUNMA VE VARİS TEDAVİSİ

“Varis sık rastlanılan bir toplar damar hastalığıdır. Görüntü kirliliği yapma dışında, hayat standardımızda kötüleşme ve ciddi sağlık sorunlarına yol açabilir”

Varis nedir? Varisten Korunma Nasıl olur?

Varis toplar damarların yapısının bozulması ve genişlemesidir. Bunun sonucunda genişleme olan bölgede kan göllenir ve toplar damar gözle görülür şekilde belirginleşir. Varisten Korunma için yazımızın devamını okuyun.

Varis nasıl bulgu verir?

Varisler, çoğu zaman bacaklar üzerinde gözlemlediğimiz koyu renkli ve kıvrımlı damar belirginleşmesi ile bulgu verir.

Bunun dışında bacaklarda ağrı, ödem, ilerleyen durumlarda bacak yaraları ortaya çıkabilir.

Varisler örümcek ağı gibi ince damarlar şeklinde yada kalın kıvrımlı büyük damarlar şeklinde bulgu verebilir.

Varis ciddi bir hastalık mıdır?

Varis ilerleyici bir hastalıktır. Hafif durumlarda gerekli tedbirler alınmazsa, varis ilerler ve günlük yaşantımızı etkileyecek ağrı ve ödem gelişimine yol açabilir.

Ciddi varis sonrası bacak renginde koyulaşma ve bacakta yaralar gelişebilir. Bu noktaya gelmiş varisin tedavisi oldukça zordur.

Bunun yanında varis ve kandaki göllenme damar içerisinde pıhtı oluşumu riskini arttırır. Oluşan pıhtılar akciğer embolisine yol açabilir. Kasık bölgesindeki derin varis ve pıhtı oluşumunda emboli riski daha yüksektir.

Diz altı ve yüzeyel varislerde ise emboli riski daha düşüktür.

Varisten Korunma : Kimler risk altında?

• Genetik faktörler varis gelişimi için önemlidir. Genç hastaların çoğunluğunda genetik yatkınlık vardır ve ailede varis hastası mutlaka bulunur.
  • Sık rastlanılan toplar damar hastalıklarından olan hemoroid, kadınlarda genital varisler ve erkekler varikosel de aslında bir nevi varis hastalığıdır. Bu hastalıklar bacak varislerine eşlik edebilir. Bu tür hastalıkların birlikte bulunması vücutta genel bir toplar damar hastalığına işaret edebilir.
  • Şişmanlık varis gelişiminde önemli bir risk faktörüdür. Kilo alma ile birlikte damar genişler. Sık kilo alıp vermede risk daha fazladır.
  • Ayakta uzun süre hareketsiz kalan kişilerde risk daha fazladır.
  • Yaş alma ile varis riski artar.
  • Kadınlarda, hamilelerde ve özellikle çok doğum yapmış kişilerde varis riski daha fazladır.
  • Sigara içimi varis içerisindeki kanın koyulaşması ve pıhtı oluşması ile ilişkilidir.

Varisten korunma için nelere dikkat edilmeli?

• Sabit kiloda kalmak önemlidir.
  • Düzenli yürüyüş ve egzersiz ile bacak kaslarının güçlenmesi varis gelişimini azaltır. Yürüyüş, bisiklet ve yüzme faydalı sporlar arasındadır.
  • Genetik yatkınlığı olan kişilerde uzun süreli ayakta kalmaları gerekiyorsa basınçlı varis çorapları hastalığın gelişimini yavaşlatır.
  • Sigara ve tütün ürünlerinden uzak durmak faydalıdır.
  • Akdeniz tipi beslenme damar sağlığına destek verecektir.
  • Hamile kadınlarda kilo kontrolü varis gelişim riskini azaltacaktır.
  • Sıcak duş ve banyo varislerin belirginleşmesine yol açabilir. Ilık su tercih edilmelidir.

Varisten Korunma tedavisi nasıl uygulanır?

En önemli nokta risklerden uzaklaşmaktır. Diz altı basınçlı varis çorabı ilk sıra tedavidir. Bu çoraplar kişinin bacak yapısına uygun hazırlanmalıdır. Bu çorapların basınç etkileri genelde 6 ay içerisinde kaybolur ve yenilenmesi gerekir. Varis çorapları sadece gündüz ayakta kalınan zamanlarda takılması yeterli olacaktır. Eve gelindiğinde çorabın çıkartılıp bacağın uzatılması ödem gelişmemesi için yeterlidir. Uyku esnasında çorap giymeye gerek yoktur. Diz üstü, kasığa uzanan varis çoraplarına ihtiyaç yoktur. Sıkı tayt ve tayt şeklinde iç çamaşırları toplar damarlara yukardan bası yaparak bacak ve diz altı varislerinin belirginleşmesine yol açabilir. Tayt giyimi tercih edilmemelidir. Varisler sıcağı sevmez. Bu nedenle kaplıca tedavileri varislerin daha da belirginleşmesine yol açabilir.

Diz altı varis çorabının yetmediği durumlarda ilaç tedavisi uygulanabilir. İlaç tedavileri hastalığı tedavi etmez, sadece şikayetlerde rahatlama yapar. İnce ve küçük varislerde aspirin türü kan sulandırıcılar genelde kullanılmaz. Derin varis ile birlikte pıhtı oluşma riski olan kişilerde kan sulandırıcı tedavi uygulanabilir. Çok ince varisler sadece kozmetik sorun oluşturur ve lazer tedavisi ile genelde düzelir. Daha büyük varislerde ise girişimsel tedavi uygulanır.

Ne zaman ameliyat?

İlerleyen varis tedavilerinde açık ameliyat çok nadiren uygulanmaktadır. Anjiyografik girişimsel tedavi ile kişinin gece yatışına gerek kalmadan günübirlik tedavi uygulanabilmektedir. Varisin büyüklüğüne göre skleroterapi, varis içi köpük ve yapıştırıcı enjeksiyonu en sık tercih edilen tedavi şekilleridir. Girişimsel işlem uygulanan kişiler koruyucu amaçlı basınçlı varis çorabı giymeye devam etmelidir.

Sağlıkla ilgili diğer yazılarıma gözatın

Varis tedavisini konuştuğumuz programımıza Profesör Doktor Ahmet Karabulut youtube kanalından ulaşabilirsiniz.

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=iv-t6fuxd1E[/embedyt]